David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

När punken kom till Halland

leave a comment »

Publicerad i Hallands Nyheter 080815.



Pensionärerna höll för öronen, raggarna hotade med stryk och Åsa blev en punkmetropol.
En ny bok har kartlagt den svenska punken. Och visst spelades det in skräniga vinylsinglar
också i Halland.


Det tog ett tag för punken att slå igenom i Halland. Sommaren 1977, när Sex Pistols låg på listorna i England, var det dansband som gällde i Varberg och Falkenberg. En vanlig helg i juni kunde ett femtontal dansorkestrar utannonsera sina konserter i Hallands Nyheter.

Patrik Magnusson från Åsa åkte till England på skolresa den sommaren och blev biten av den nya uppkäftiga musikgenren. När han kom hem igen lärde en äldre kompis honom några enkla ackord på gitarren, och tillsammans med några jämnåriga kamrater startade han Trash, som senare döpte namn till Glue, och till slut till Glo. De var det första av många punkband i Åsa.

Den samlande kraften i bygden var föreningen Rockbanditerna, som höll till i en övergiven bondgård, ”kåken” kallad, i Ölmanäs strax utanför Åsa. Sven Lorentzon var en av de drivande.
– Runt -79 hände det massor i Åsa. Det var kanske tio band som repade i ”kåken”. Glo hade kommit lite längre och var ute och spelade, men det var flera band som åkte upp till Göteborg och spelade in singlar.

Som mest höll ett femtiotal småkillar till i ”kåken” i Åsa, minns Sven Lorentzon. Men punkvågen blev inte långvarig.
– Det varade egentligen bara till sommaren -80. Sen tvärdog punkgrejen och helt plötsligt började alla spela pop.

Nyutgivna ”The encyclopedia of Swedish punk 1977 – 1987” är en kartläggning av den svenska punkscenens första decennium. Utöver Glo representeras Åsa i boken av banden Oss (som egentligen kom från Fjärås) och Shas.

Längre söderut, i Varberg, finns ytterligare ett namn på punkkartan. PQ Rockers var för unga för den första punkvågen men släppte en singel 1985. Sångaren Filip Radovic upptäckte punken i mellanstadiet och var i 15-årsåldern när han bildade bandet med två kompisar. Singeln, ”The lost generation”, spelade de in i en studio i Töreboda som drevs av punkbandet Asta Kask.
– Vi gjorde allt själva. Mixade skivan, designade omslaget, rubbet. Vi fick ganska mycket spelningar lokalt och tog allting vi kom över, säger Filip Radovic.

Vid den här tiden hängde Varbergs musikintresserade ungdomar på Musikfiket, som låg vid den gamla parkeringen bredvid Systembolaget.
– På den tiden kunde man se på folk vad de lyssnade på. Man stack ut. Hade man skum frisyr och ball kavaj så var det extremt. Det fanns mycket raggare som inte förstod vad vi höll på med och tyckte att vi skulle ha stryk, säger Filip Radovic.
– Det räckte inte för oss med en bil och en brud, och det provocerade de motorburna. Vi tyckte att det var coolt med transvestiter och heroin.

Det fanns punkare även i den lite äldre generationen i Varberg, men ingen riktigt aktiv musikscen under de första åren. I stället åkte en varbergarna till Halmstad för att gå på punkkonsert. Där fanns band som Vicious Visions och Sabotage 81, också de omnämnda i ”The encyclopedia of Swedish punk”. Vicious Visions pryder till och med bokens omslag.

Annars handlar Halmstads plats i punkhistorien om ett speciellt datum: den 15 juli 1977. Då gick ett hundratal personer till Diskotek Stranden för att se Sex Pistols första spelning i Sverige.
I ”The encyclopedia of Swedish punk” är Falkenberg en vit fläck på punkkartan. Men visst fanns det punkare i Falkenberg, även om ingen av dem spelade in någon skiva.

Banden hette sådant som Ass On 45, Tampong 2000 och Obscen. De sistnämnda stod för ett ökänt framförande av låten ”Så sug min kuk” på en talangjakt i Hwitans trädgård sommaren 1981. Pensionärerna i publiken höll för öronen, och det blev en sådan skandal att alla rockband över huvud taget förbjöds att medverka i Hwitans talangjakter.

DAVID HYLANDER

———————————————

Fakta: Punkminnen

Hans Hatwig, tidningsmakare som fotograferade Sex Pistols i Halmstad 1977:
”Jag väntade på dem hela dagen på ett motell. När de till slut dök upp var de som en hop loppor. Jag blev förbannad och sa åt dem att stå still. Sid Vicious svarade att han skulle dränka mig i poolen. ‘Kom igen då’, sa jag, och då fick de lite respekt för mig och jag kunde ta bilderna. De spottade på mig, kastade ölburkar och tog sönder backdropen som jag fotograferade dem framför.
Johnny Rotten var en ganska trevlig och känslig kille men Sid Vicious var den trasigaste människa jag har träffat. Efteråt sa jag att ‘den killen kommer att mörda någon en dag’, och jag fick ju rätt.”

Ulf Cronheim, krögare på Majas vid havet och musikprofil i Varberg sedan 80-talet:
”Jag var med i ett punkband i Halmstad som hette Sex Pilsner, åtminstone tills vi träffade Thåström.
– Vi spelar också i ett band, sa vi med darrande röst.
– Vad heter ni då? sa Thåström och vi förklarade.
– Sex Pilsner, det finns det ett band i Rågsved som heter, sa Thåström. Sen bytte vi namn till Stenslem.
Jag hängde i samma gäng som Vicious Visions och när deras trummis inte kunde följa med på turné till Berlin sa jag att jag kunde spela trummor. Det tyckte jag väl att jag kunde. Vi åkte ner, till KUKUCK, Kunst unt Kulturcentrum Kreuzberg, som höll till i ett ockuperat hus.
Efter två låtar med mig på trummor sa de att ”det här går ju fan inte”. De skickade efter sin riktiga trummis men jag fick i alla fall stanna kvar i Berlin.”

Written by David Hylander

18 augusti, 2008 den 08:24

Publicerat i Artikel

Tagged with , , , ,

Kommentera

