David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Miss Li lugnar ner sig

leave a comment »

Publicerad i Hallands Nyheter, 080711

Den hårdast jobbande kvinnan i popsverige har haft semester. Nu är Miss Li utvilad och laddad inför spelningen i Varberg. Hon är på turné med Lars Winnerbäck − som hon inte hade lyssnat på innan han bjöd in henne på en duett.

Linda Karlsson är lite hyperaktiv. Hon säger det själv, och så säger hon saker som:

− Jag kunde inte hålla mig, så jag skrev en ny skiva på två dar.

Det är den energin och entusiasmen som ligger bakom tre skivor med alter egot Miss Li på knappt ett år. Den märks i musiken också. Miss Li låter verkligen som att hon knappt har haft tid att lära sig spela innan hon skrivit en låt och tryckt på inspelningsknappen i ren inspiration.

− Jag har alltid haft svårt att skriva musik. Jag har velat men inte varit så duktig. Så jag kör fullt ut på att jag är dålig så kommer jag undan med det, säger Linda Karlsson.

Det betyder inte att musik var något outforskat för Linda Karlsson när hon släppte sin första skiva i slutet av 2006. Hon hade sjungit allt från opera och musikallåtar till blues och jazz i olika sammanhang och konstellationer.

Men Miss Li blev något nytt och hennes alldeles egna projekt.

− Jag lade ner alla band och sökte inspiration, ville hitta ny musik. Det gick ett halvår och jag flyttade till Stockholm, sen kom det bara över mig. Jag kände starkt att jag skulle göra det helt själv. Jag hade en liten synt som jag skrev den första skivan på.

Den heter ”Late night heartbroken blues” och blev en oväntad framgång, åtminstone för Linda själv.

− Helt plötsligt var det en massa folk som ville lyssna. Jag trodde att det bara var morsan och farsan som skulle köpa skivan.

Det tog inte ens ett halvår att skriva, spela in och släppa en uppföljare, och bara några månader ytterligare innan den tredje skivan fanns i butikerna. Under tiden hann Linda med att turnera, och att samarbeta med Lars Winnerbäck på singelduetten ”Om du lämnade mig nu”.

Hon hade aldrig hört Winnerbäcks musik när han ringde.

− Men jag hade förstått att han är rätt stor. En kompis mamma lyssnade på honom, säger Linda.

De spelade in ”Om du lämnade mig nu” i en studio på Irland. Linda höll på att få körtelfeber och var jättetrött.

− Men det var nog bra att jag var så trött för det passar låten. Den är inte gjord för hyperaktiva, nasala Miss Li.

Till slut blev tempot lite för högt för Linda. Inför sommaren har hon tagit semester i en och en halv månad, och nu försöker hon lugna ner sig lite.

− När det är roligt blir det nästan lite för roligt och lite för mycket. Jag känner inte efter. Det är dumt. Nu ska jag försöka att inte släppa en skiva på ett år. Det kommer att kännas som att jag har vunnit om jag klarar av det.

DAVID HYLANDER

Written by David Hylander

25 augusti, 2008 den 18:57

Publicerat i Artikel

Tagged with , , ,

Kommentera

