David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Nyhet: Killar gillar mode

leave a comment »

Publicerad i Hallands Nyheter 080711 (finns inte på webben).

Killars intresse för mode har exploderat. Det märks i tidningshyllan, i reklamen och i klädbutikerna.
− Killarna är våra bästa kunder, säger Jens Bergqvist på klädbutiken Face i Varberg.

Jens Bergqvist har sålt kläder i 22 år. Förr gick det inte att sälja kläder till killar, berättar han. Det var bara blåjeans och tröjor utan tryck; blått, svart och beigt. Då stod killarna för 20 procent av omsättningen och tjejerna för resten.
− Nu är det 50/50 och killarna är på väg att gå om. Det har exploderat och det har vi modetidningarna att tacka för, säger Jens Bergqvist.
Renodlade modemagasin för män som King och DV Man har lanserats i Sverige de senaste åren. Tidningen Café har gått från klassiskt herrtidningsstuk till livsstilsmagasin med modeinriktning.
Att det satsas på modetidningar för män brukar förklaras med att annonsmarknaden för groomingprodukter har växt något oerhört. Enligt Sifos reklammätningar har annonspengarna som satsas på manliga skönhetsprodukter mer än fördubblats sedan 2000.
Intresset hänger också samman med en allmän trend i samhället, tror Johan Wirfält på tidningen Rodeo.
− Det är någon slags rörelse i tiden. Hela samhällets fokus ligger på varumärken och individualisering. Att synas har blivit ett tecken på status, och då blir det viktigare vad man har på sig.
Johan Wirfält nämner modeskapare som Tom Ford och Hedi Slimane som nyckelpersoner i herrmodets utveckling. De byggde uppmärksammade varumärken med sina klädkollektioner för män och blev själva ikoner och förebilder.

I dag finns det modebutiker även i mindre städer som ser sig själva som en del av den internationella modevärlden.
− När jag går in i en modebutik i Halmstad där jag växte upp så pratar man om säsonger och kollektioner. Det är en jargong som har tagit sig in, som inte har funnits tidigare, säger Johan Wirfält.
Jens Bergqvist har märkt att kunskaperna har ökat bland hans manliga kunder.
− Många kommer in och vill ha de senaste märkena som de har läst om. Vissa frågar efter kläder som bara finns i USA. Internet och alla tidningar har gjort att kunskaperna är mycket, mycket större.
Johan Wirfält minns hur annorlunda det var för tio år sedan.
− När jag växte upp fick jag vänta i åtta månader innan mode från Paris nådde Halmstad via modetidningar som i-D och The Face. Nu kan jag kolla på nätet en timme efter modevisningarna.

DAVID HYLANDER

Written by David Hylander

2 september, 2008 den 19:40

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: