David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Minnenas dj-algoritm

leave a comment »

Jag har använt last.fm i strax över tre år och hunnit registera 63000 spelade låtar under den tiden. Det ger en hel del ofta oväntad information om ens musiklyssnade och det är framför allt därför som jag, med viss skräckblandad förtjusning, uppskattar tjänsten. Musikspelaren har jag däremot sällan använt; jag vill nästan alltid välja själv vad jag lyssnar på.

Men idag satte jag på playlisten som är baserad på mitt bibliotek – med andra ord på vad jag har lyssnat på de senaste tre åren. Det var, i dubbel bemärkelse, oväntat trevligt. Den kontrollerade slumpen spottar ur sig sånt som man nästan hade glömt att det någonsin existerade – som Le Sports ”Your Brother Is My Only Hope” – eller bara sånt man aldrig skulle få för sig att stoppa in i en playlist på egen hand. ”Maybe I’m Amazed”. ”The Magnificent Seven”. Eller nåt med Shogu Tokumaru. Honom hade jag också glömt.

Att katalogisera sin tillvaro (och i förlängningen sitt förflutna) verkar på ytan vara något för nördar och kontrollfreaks, men med rätt matte i botten är databaser inte bara mer pålitliga än det mänskliga minnet – de är dessutom mer oberäkneliga.

Om du skulle vilja lyssna på mitt last.fm-förflutna så finns det här.

Written by David Hylander

11 oktober, 2008 den 17:02

Publicerat i Blogg

Tagged with , , , ,

Kommentera

