David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Fördel Obama på Youtube

leave a comment »

(Publicerad i Hallands Nyheter 081030, Kristianstadsbladet 081028 och i Hallandsposten.)

Kampen om de amerikanska väljarna förs på Youtube. Att synas på webbvideosajten har blivit en viktig del av presidentkandidaternas strategi.
Och Obama leder, även på nätet.

När det amerikanska valet avgörs på tisdag har Barack Obama sedan länge vunnit en jordskredsseger i kampen om Youtube-tittarna. Obama-kampanjens officiella hemvist på Youtube har nästan tio gånger fler besökare än konkurrenten John McCains.

– Ingen som vill vinna ett val kommer att kunna ignorera kanaler som Youtube, säger Nils Gustafsson, doktorand i statsvetenskap på Lunds universitet.

Han forskar i hur sociala webbmedier som Youtube påverkar politiken. I årets amerikanska valrörelse har de haft en tydlig effekt. Var tredje amerikanska väljare har sett en kampanjfilm på nätet, och McCain-kampanjen har till och med producerat reklamfilmer exklusivt för webben i ett försök att ta igen Obamas försprång.

Webbvideoklippen når inte lika många människor som de traditionella tv-annonserna. Däremot erbjuder de ett nytt sätt att sprida ett budskap. Principen är enkel: När man ser ett klipp man gillar delar man med sig av det till sina bekanta, till exempel genom att lägga upp det på sin blogg eller sin Facebook-sida. Kompisarna ser också klippet, gillar det och sprider det vidare. I vissa fall uppstår en snöbollseffekt, och plötsligt har miljontals människor sett ett videoklipp utan att någon betalat en krona för att marknadsföra det.

Fenomenet utnyttjas redan inom reklambranschen, och börjar spela en roll även inom politiken, tror Nils Gustafsson.

– Man litar mycket mer på ett budskap som man får från någon man känner. Det är också ett enkelt sätt för människor att engagera sig. Det är inte svårt att länka till ett videoklipp för att visa vad man tycker, säger han.

Webbvideokulturen har också inneburit ett uppsving för den politiska satiren. En av valrörelsens stora snackisar är komikern Tina Feys imitationer av vicepresidentkandidaten Sarah Palin. De har setts miljontals gånger på webben.

– De är väldigt roliga, men dessutom tror jag att de har varit viktiga för att forma bilden av Palin i människors medvetande. Särskilt för oss utomlands, säger Henrik Torehammar, reporter på Kvällspasset i P3 som befinner sig i USA för att bevaka valet.

Enligt undersökningar har fler amerikaner koll på Tina Feys Palin-kopia än på vad vicepresidentkandidaten själv har sagt i intervjuer.

Palin-parodierna sändes i sketchprogrammet Saturday Night Live innan de hamnade på nätet. Ett annat politiskt webbfenomen, Obama Girl, tog den motsatta vägen: från Youtube till de etablerade medierna. Obama Girl-videon, om en tjej som erkänner att hon är lite förälskad i Barack Obama, bidrog rent av till presidentkandidatens oväntade framgångar i början av valrörelsen.

– Jag tror att den sortens klipp kan vara väldigt bra på att väcka intresse för politiken, säger Henrik Torehammar.

DAVID HYLANDER

Written by David Hylander

4 november, 2008 den 18:53

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: