David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Filter och webben: några kommentarer

with 2 comments

Det här är alltså en uppföljning på mini-intervjun med Mattias Göransson om hur Filter har valt att förhålla sig till webben.

Mattias säger:

”Istället kommer vår webb att fungera som ett komplement till papperstidningen. De händelser vi pekar fram mot i våra texter, kommer vi sedan att följa upp på webben när de väl inträffar. Precis som vi planerar att lägga ut våra kortare, mer debattdrivande texter allt eftersom de blir kalenderaktuella. Tidningen ger spaningen och »fördjupningen på förhand«, webben ger facit och kommentaren när händelsen väl inträffat.

Som jag ser det är det optimala att hitta ett system där webb och papper kompletterar varandra, och respektive medium används till det som det är bäst anpassat för.”

Det tror jag också. Mycket av den diskussion som pågår just nu handlar om att skissa på var gränsen går mellan den  journalistik som gör sig bäst på webben, och den som det fortfarande finns skäl att trycka på papper. Den slutsats som många av oss har börjat dra är att papperets del av kakan i slutändan kommer att bli ganska liten – ett komplement till webbjournalistiken snarare än tvärt om.

Grejen är ju att papper kostar, både pengar och tid. Så fort man börjar jämföra med webbens publiceringsformer blir kostnaderna för tryck och distribution av en papperstidning enorma. För att det ändå ska vara rationellt att publicera på papper så måste förstås vinsterna med pappersformen väga upp kostanderna.

I Filters fall går det att argumentera för att så är fallet. De erbjudet ett mervärde utöver texterna i sig: exklusivitet, ett behagligt och läsvänligt format, en produkt som är värd att spara och ställa i bokhyllan. Det är sånt som folk är beredda att betala för. Det är bättre än gratis, helt enkelt.

Filter kan dessutom kosta på sig kostanden i tid mellan det att en text blir färdig och att den når läsaren. Det enda de egentligen förlorar på vara en pappersprodukt är just interaktiviteten med läsarna… 

Vad gäller den tidskrift jag själv jobbar med, Novell, startade vi just med ambitionen att komplettera webben snarare än konkurrera med den. Men utvecklingen har gått oerhört snabbt under det dryga år som har gått sen vi började lägga upp planerna för Novell, och jag reviderar min uppfattning om hur man som magasinsjournalist ska förhålla sig till webben nästan från vecka till vecka.

Jag tycker till exempel att det vore väldigt spännande att publicera berättande reportage som är gjorda för webben, med webbens styrkor i åtanke, snarare än bara transkriberade från papperet. Vad skulle hända om man kombinerade reportagetext med ljud eller rörlig bild?

Att se hur magasinsvärlden tar sig an det här framöver ska hur som helst bli väldigt intressant. Om hur man har tänkt på ett par tidskrifter som har omfamnat webben kan du läsa här: InternetWorld och BusinessWeek.

Written by David Hylander

23 januari, 2009 den 14:50

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] har förresten skrivit lite om det här med gratis här, här och […]

  2. […] på internet. Kvalitet, exklusivitet, ett format som förstärker upplevelsen av text och bild. Samma “bättre än gratis”-värden som gör att Filter fungerar som pappersprodukt, helt enkelt, med ett kompletterande eget gratis som bygger pappersproduktens […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: