David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Spotify har en bra bit kvar

with 8 comments

Jag irriterar mig mer och mer på bristerna hos Spotify. Avsaknaden av vettiga filter, sociala funktioner och bokmärken. Luckorna i katalogen, som ofta framstår som helt godtyckliga.

Spotify är som en jättelik lagerlokal full av gamla vinylskivor. En guldgruva av fantastisk musik, visst, men man måste ödsla tid på att sovra bort skräpet (artistsidorna är till exempel olidligt svåröverskådliga), och även om man alltid har något bra att lyssna på så är det oftare än inte som man blir irriterad för att man inte hittar just den skivan man känner för att lyssna på.

Det är besynnerligt att Spotify-teamet har tagit fram en så lysande grundtjänst utan att bygga på med de funktioner som hade kunnat göra den oumbärlig. I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig att betala för Spotify, till skillnad från last.fm, vars prenumerationstjänst jag faktiskt har kostat på mig ett par gånger.

Update: En nyhet i dag, via Peter Sunde: Spotify stympar katalogen av rättighetsskäl.

Written by David Hylander

28 januari, 2009 den 12:39

Publicerat i Blogg

Tagged with , , , ,

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag satt och funderade just på varför vissa låtar bara försvunnit så där. Jahaha.

    Mjömark

    28 januari, 2009 at 18:01

  2. Hopplöst.

    David Hylander

    28 januari, 2009 at 18:15

  3. […] försvinner, och ens spellistor blir stympade. Nu verkar det som om de komer att stympas big time. David Hylander har skrivit och dissar Spotify rätt hårt. Kjellberg skriver och är försiktigt optimistisk. Jag tror han är […]

  4. Visst är det tråkigt när gratistjänsterna inte uppfyller alla ens krav? Jag blir lika arg när jag inte hittar den skiva jag söker på piratebay.

    Ibland har jag till och med varit tvungen att köpa den musik jag vill lyssna på. Alltså på riktig cd-skiva!
    Och jag som trodde vi skrev 2009…

    Harry

    29 januari, 2009 at 10:20

  5. Harry: Jag anar ironi eller rent av sarkasm…

    Men nu är ju Spotify en kommersiell, laglig tjänst som vilken som helst. Jämför med tv 3, som ju också är ”gratis” (dvs reklamfinansierad) men knappast jämförbar med Pirate Bay.

    Gratis är helt enkelt en affärsmodell på nätet. Läs gärna mer om just det genom att följa länkarna i blogginlägget under det här.

    David Hylander

    29 januari, 2009 at 11:00

  6. Självklart var jag ironisk, kanske även sarkastisk.

    Jag kan hålla med dig till viss del.
    För att ironisera över mig själv; vi skriver som sagt 2009, så vi (läs:marknaden, utvecklarna, you name it) borde kanske kommit längre och utvecklat de verktyg du eftersöker. Jag skulle gärna betala en slant för spotify om produkten kändes färdig. Men som du påpekar så är den inte riktigt där än.
    Till din lista på önskemål skulle jag vilja tillägga en betydligt bättre ljudkvalitet.

    För att upptäcke lite ny musik är det en bra produkt. Som alternativ till blandskivan i cd-spelaren/egna spellistan direkt från datorn är det inte en tillräckligt bra produkt. För mig ska tilläggas.

    Dock.
    Ingår tv3 i mitt basutbud (dvs ”gratis”) så är jag väl medveten om vad jag får. Reklamfinansierad tv med viss målgrupp, som inte kan/kommer fylla mina behov (återigen min synpunkt. Vad andra anser om t ex tv3 får stå för dem).
    Om jag betalar för kanalen eller till och med köper reklamtid så anser jag att jag kan ha lite andra krav på kanalen.
    Om de väljer att lyssna är ju en annan fråga…

    Självklart är inte tv3 jämförbart med piratebay.
    Jämförelsen gällde att gratis är gott, så tycker även jag, oavsett om det är ”gratis” (spotify) eller Gratis (pirate bay).
    Om jag dock har andra krav som gratis inte kan leverera får jag kanske vara beredd att slanta upp för det.

    Att vi nu skriver 2009 och samarbeten mellan skivbolag och marknaden, i form av t ex spotify, först nu dyker upp är ju hur som helst ett steg i rätt riktning!

    Harry

    29 januari, 2009 at 12:48

  7. Det du säger som jag tycker är kärnan i det här är:
    ”Om jag dock har andra krav som gratis inte kan leverera får jag kanske vara beredd att slanta upp för det.”

    Chris Anderson pratar om freemium-tjänster, som finns både som gratistjänst och som en uppgraderad betaltjänst. Det finns redan många exempel på företag som är framgångsrika med den modellen.
    Kevin Kelly har skrivit väldigt insiktsfullt om att den som vill tjäna pengar på den nya ekonomin behöver erbjuda ”bättre än gratis”. Snabbare, smidigare, mer exklusivt eller i högra kvalitet.

    Det jag ville säga med mitt blogginlägg var egentligen: Spotify är bra, visst, men det är inte tillräckligt mycket bättre än gratis för att jag skulle kunna tänka mig att betala för det.

    Det riktigt stora eländet i allt det här är att de stora skivbolagen inte accepterar att förutsättnignarna har ändrats – att de måste börja tänka i termer av ”bättre än gratis”. Istället försöker de trycka in tandkrämen i tuben igen med hjälp av lagstiftning och regleringar, som de idiotiska geografiska rättighetsbegränsningar som nu alltså ska tillämpas på Spotify-katalogen.

    David Hylander

    29 januari, 2009 at 13:07

  8. Jag vill börja med att tala om att detta inlägg var det första och enda jag läst av dig så din ståndpunkt i dessa frågor var inte helt klar för mig.

    ”Det riktigt stora eländet i allt det här är att de stora skivbolagen inte accepterar att förutsättnignarna har ändrats – att de måste börja tänka i termer av “bättre än gratis” – utan istället försöker trycka in tandkrämen i tuben igen med hjälp av lagstiftning.”

    Detta håller jag helt med dig om!
    Vid första läsningen av ditt första inlägg tolkade jag det lite som att ”gratis är gott men jag vill ha mer”.
    Ok, nu överdrev jag men jag hoppas du förstår min tanke.
    Efter vår diskussion nu är jag dock med på banan och jag ber om ursäkt för min sarkasm.

    Balansgången är svår.
    Å ena sidan ska man vara tacksam och bocka för att dessa tjänster ens finns (det är ju ändå ”gratis”) och å andra sidan; det är 2009. Det är kanske, som du beskriver, dags för skivbolagen att inse att folk kräver andra lösningar.

    Med risk för att vara ute på hal is så misstänker jag någonstans att ”gemene man” tycker spotify är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Det är ju som sagt gratis och det finns något för alla att lyssna på.
    Ett möjligtvis kortsiktigt synsätt som ändå kan generera pengar i form av reklam.

    I andra lägret står de som har lite krav och framför allt, inser att detta är ett steg i rätt riktning då nya lösningar behövs.
    En mer långsiktig lösning som kanske inte har lika mycket snabba cash i sig men kan generera prenumerationer.

    Frågan är vilka det lyssnas mest på. Båda lägren har ju sina fördelar och nackdelar.

    Något som får ses som ledsam ironi är att Apple/iStore nu avsevärt förbättrat kvalitén på sin musik och tagit bort sitt kopieringsskydd SAMTIDIGT (i princip samtidigt i alla fall) som Spotify meddelar att man försämrar sitt utbud.
    Tandkrämen bara SKA in i tuben igen tydligen…

    Apple som i sammanhanget får ses både som föregångare och som ”kapitalistisk motståndare” (eller vad man ska kalla det) när det gäller musikhandel, allt beroende på hur man ser på saker och ting antar jag.

    ”Bättre än gratis” är ju huvudet på spiken.
    För varje år som går tillkommer nya musikkonsumenter som inte kan förstå hur man kan betala för musik, allra minst en skiva i fodral med konvolut (vinyl, vad är det?).
    Allt finns ju gratis på nätet!

    Det är ju till störst del dessa konsumenter som bidragit till att tjänster som Spotify tagits fram.
    Dock är ju inte livslängden på en låt/skiva så lång hos dessa konsumenter.
    Att Spotify då ”ger efter” när skivbolagen kräver att t ex utbudet ska minska kan man ju förstå, de flesta kommer ändå inte betala för tjänsten. Det är dock en olycklig utgång.

    För de som är villiga att betala för en skiva (dock ej 210 kr på Åhlens…) så har ju Apple som sagt bidragit med bättre ljudkvalite och skrotandet av DRM-skyddet. Det är ju ett tecken på att man lyssnat på sina kunder och även vågar göra dessa förändringar.

    Men bättre än gratis är ju fortfarande ingen av dessa alternativ.

    Jag ska för övrigt kolla igenom länkarna du tipsade om.

    Harry

    29 januari, 2009 at 14:09


Kommentera

