David Hylander

Jag är frilansjournalist och redaktör. Det här är en blogg och ett artikelarkiv.

Martin Jönsson om journalistutbildningens undermåliga webbundervisning

with 3 comments

För ett par år sedan när jag läste till journalist på JMG (journalistikinstitutionen på Göteborgs Universitet) var det fortfarande inte helt uppenbart vilken roll webben skulle komma att ha i framtidens journalistik. Vad som däremot var uppenbart var att webben var en icke-prioritet på utbildningen. Den enda webbjournalistiska undervisning vi fick var frivillig (frivillig!) och bestod i att sitta i några timmar och pilla med ett redan då daterat publiceringsverktyg.

Sedan dess har webben gått från kompletterande medium till journalistiskens framtid. Journalistutbildningarna, som låg efter redan innan den här utvecklingen exploderade, har knappast hängt med i svängarna. Det finns, tror jag, en allvarlig risk att dagens journaliststudenter får en utbildning i ett yrke som inte längre existerar.

Martin Jönsson är just nu gästprofessor på JMG. Det kändes naturligt att fråga honom hur han institutionens inställning till webbundervisning. Jag skickade ett mail och fick svar:

”Det är ingen hemlighet att jag tycker att utbildningen på JMG ägnar alldeles för lite tid och kraft åt webben. Det har jag framfört många gånger, både internt och i föreläsningar. Jag försöker ägna så stor del som möjligt av min professur att tala om webbjournalistik och sociala medier. Bl a har jag haft tisdagsföreläsningar om bloggbävningen och FRA och om Obamas användande av sociala medier. Jag har också haft två inspirationsföreläsningar om webbjournalistik och om hur man letar nyheter i sociala medier.

Det jag skulle vilja att eleverna fick mer av är framför allt tre saker:

* Redaktörskap på webben: hur man paketerar nyheter och utnyttjar webbens möjligheter till visuell journalistik och interaktivitet.

* Hur man letar nyheter på webben.

* Hur man använder sig av sociala medier.

Här behövs det, på alla journalistutbildningar, ett mycket tydligare fokus. Det är ju här framtidens jobb kommer att finnas i större grad än som journalistgeneralister inom print, radio och tv.”

Jag tänkte följa upp det här med fler inlägg framöver. Om du har åsikter eller synpunkter, hör gärna av dig!

Written by David Hylander

6 februari, 2009 den 11:37

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lärarna och studierektorn på JMG menade att de lär ut hantverket – då spelar det ingen roll om det är webb eller papper. Jag tycker att det är en konstigt inställning, visst intervjutekniken är likadan, men man måste ju tänka helt annorlunda på webben. Det tillkommer till exempel en annan etisk diskussion: vad länkar man till, hur modererar man, hur förhåller man sig till att intervjuer som är känsliga för en privatperson kan googlas fram många år efteråt. Jag tycker att en yrkesutbildning ska ligga i framkant, inte yrvaket lägga fem poäng på att göra magasin om Second life. Oroligt pinsamt och kanske det främsta beviset på vissa journalistutbildningars brist på verklighetsförankring.

    MVH
    bitter fd jmgare

    Maggie

    6 februari, 2009 at 12:31

  2. På JMK är det likadant. Journalistutbildningen där har inte heller någon webbundervisning att tala om.

    Talande exempel: I min klass var vi några som lade fram ett förslag om att lägga in en kort webbkurs under utbildningens sista del. Det gillade lärarna och tog förslaget i beaktande. Men när kursen väl arrangerades blev det i en helt annan form än vi hade föreslagit, nämligen som ett webbmagasin med publicering en gång i veckan.

    Det vittnar, tycker jag, om en enorm okunskap om vad man ska ha webbjournalistik till. (Och det där webbmagasinet blir ju extra konstigt när man tänker på att JMK har för avsikt att lära upp just nyhetsjournalister.)

    Anton

    6 februari, 2009 at 14:35

  3. Vi gjorde ju magasin om second life på papper då. Inget webb där heller.

    Maggie

    6 februari, 2009 at 15:44


Kommentera

